ب17الف ...سعر سيارة تسلا موديل 3 ومواصفاتها ومميزاتها

سيارة تسلا مواصفاتها ومميزاتها


سعر سيارة تسلا موديل 3 سيارة تسلا مواصفاتها ومميزاتها تيسلا ازاي هتقدر تعمل عربية رخيصة توصل لكل العالم وكمان يكون انتاجها متوفر لمواكبة حجم الطلب ده؟


كلمة السر هتكون في سلاح تسلا الجديد و هو الـ "Giga Press


ايه هو الـ Giga Press


ده عبارة عن ماكينات سباكة وهي الاضخم في العالم كله..طلبت تسلا انها تصنع مخصوص ليها



مواصفات السيارة تسلا.

تخيل كده لما شاسيه عربية تسلا يكون عبارة عن ٣ اجزاء بس بدل من مئات الاجزاء اللي محتاج تنتجها وتركبها وتربطها. تخيل بقى الماكينة دي هتخليك تنتج كل جزء من الـ٣ اجزاء في العربية دي في خلال ١٠٠ ثانية. يعني في اقل من دقيقتين فقط.



طريقة تشغيل السيارة تسلا.

بيكون فيه حوض فيه الالمونيوم بالسيليكون المنصهر..يدخل على الماكينة الخاصة بالسباكة..و في خلال ١٠٠ ثانية يكون الشاسيه طلع وبعد ما يطلع يتعلمه عمليات التجليخ و يتشال منه الزوايد بدون ما تحتاج تربط مسمار ولا تلحم اي قطعة.


 مميزات سيارة تسلا.

للسيارة تسلا مميزات عدة وهي.

  •  سرعة رهيبة جدا في الانتاج لدرجة ان في واحد عمل حسبة كده. قال ان تسلا لو عندها ١٠ ماكينات بس من الـGiga Press. لو فضلوا شغالين ٢٤ ساعة لمدة سنة تسلا هتقدر تنتج ٣٥٠ الف شاسيه لعربية زي الموديل. 



  •  تكلفة اقل بكتير لان الماكينة الواحدة دي تغنيك عن اكتر من ٣٠٠ روبوت كان بيستخدم عشان تعمل عمليات اللحام والتربيط. ده غير انها بتاخد مساحة اقل في المصنع ٣٠٪ من الماكينات التانية.


  • صيانتها اقل بكتير من الروبوتات البديلة اللي كانت بتستخدم لنفس العملية دي في الأنتاج.


  • العربية بقى وزنها اخف وبالتالي هتقدر تمشي مسافات اطول.




سعر سيارة تسلا موديل 3

 هيقللها بنسبة ٤٠٪ وده اللي هيخلي ايلون مسك وشركة تسلا توصل للحلم المنشود. وهو انتاج الموديل 2 واللي تكلفتها المستهدفة انها تكون حوالي ٢٥ الف دولار فقط.


مش بس كده. دي كمان نفس التكنولوجيا اللي هتستخدمها تسلا في انتاج الـCyberTruc.


يعني نقدر نقول كده بآختصار تسلا عرفت توصل للمعادلة اللي تخليها تنتج عربية افضل في وقت اسرع و سعر ارخص. و ده معناه ان في خلال سنين قريبة هنبدآ نشوف عربيات من شركة تسلا بآسعار هايلة. وتكنولوجيا هي الافضل ع الاطلاق ما بين كل منافسيها.



و حلم ركوب تسلا بسعر معقول يكاد يقترب من انه يتحقق و الـmaster plan لتسلا. وهو استخدام كل الدخل في صناعة عربية كل مرة ارخص من اللي قبلها. عشان العربيات الكهرباء تنتشر بآسرع وقت في العالم كله.



أصبح حلم ركوب السيارة تسلا واقعاً جديداً مستمراً  هذا كل ما لدينا عن سيارة تسلا وسنوافيكم بكل جديد في عالم السيارات تابعونا.




المركبات الكهربائية الحديثة 

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -