أنواع بطاريات سيارات مرسيدس كهرباء

ابتكار جديد من شركة NIO في عالم البطاريات.

الجميل ان في شغل كبير بيحصل على البطاريات الفترة دي. والاجمل ان الكلام المرة دي مش مستقبلي او خيالي لا ده كلام بينفذ حالياً و واقعي..





طيب NIO دلوقتي قالتلك احنا موديلات عربياتنا الجديدة هنعمل فيها بطارية Hybrid طب يعني ايه الكلام ده ؟


يعني ميكس ما بين التكنولوجيتين دول، بطارية هيكون فيها خلايا NMC وخلايا LFP عشان تقدر تستفاد من مميزات كل نوع وخليني اقولهالكم بإختصار ايه هي:


بما تتميز البطاريات lfp سيارات مرسيدس كهرباء

سيارات مرسيدس كهرباء
  •  البطاريات الـLFP بتتميز بإنها معامل الامان اعلى فيها اكتر من اي تكنولوجيا موجودة حاليا. سواء كانت بتعرُضها للصدمات او الثقب فهي تعتبر افضل من غيرها..

  •  العمر الافتراضي ليها افضل واعلى من غيرها. وخاصة في ظروف التشغيل الصعبة وتحملها للـDC charging وده يخليها عربية عملية جدا للاستخدام. كتاكسي و بالمناسبة دي نفس التكنولوجيا اللي هتستخدم في سيارات #E70.

عيوبه بطاريات السيارات lfp 

سيارات مرسيدس كهرباء
  •  سعرها غالي مقارنة بغيرها من اي تكنولوجيا متاحة وده بالتالي بيخلي سعر العربية مرتفع عن غيرها. ده غير ان الـEnergy density اقل من غيرها. وده اللي معناه ان وزنها اتقل مقارنة بالطاقة اللي تقدر تخزنها عن غيرها من تكنولوجيا البطاريات التانية..


مميزات البطاريات الـNMC - Ternary.

اما بطاريات الـNMC - Ternary فمميزاتها ان سعرها ارخص من الـLFP وكمان الـEnergy density اعلى من الـLFP يعني بنفس حجم البطارية المتاح هتقدر تاخد طاقة مخزنة اكتر وسعر افضل..

  •  عمرها اقل من الـLFP بتتأثر وتُضر بالـDC بشكل اكبر و اقل اماناً من الـLFP

  •  تأثرها بدرجات الحرارة المنخفضة اكثر من الـLFP عند -٣٠ درجة مئوية (مش هتفرق معانا في مصر)..

و عامتا كنا قلنا قبل كده ان النوعين دول من البطاريات مناسبين لمصر واجواءها. طبقا لاستخدام الملاك في مصر مش تطبيقات التاكسي اللي غير محبز انك تستخدم حاجة تانية غير الـLFP. و لكن المستخدم العادي مش هيحس بأي فروقات بناء على طبيعة الاستخدام. و طبعا مع الاخذ في الاعتبار التوصيات للحفاظ على اطول عمر للبطارية.


فشركة NIO قررت تستفاد بدمج التكنولوجيات دي مع بعض في بطارية واحدة عشان تستفاد من الميزتين مع بعض. و ده لينا كمهتمين معناه اننا هنشوف تكنولوجيا افضل في البطاريات. و بسعر اقل ورينج بالتالي اكبر تقدر العربية تمشيه وبالمناسبة الكلام ده بيتم مع عملاق البطاريات الصيني شركة CATL. فدي بشرة كويسة اننا هنشهد تطور في عربيات الجيل الجديد من NIO. في الموديلات الحديثة واللي لو اثبتت جدارتها فباقي الشركات هتنفذها تباعا.
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -